Mijn expeditie Robinson... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu Mijn expeditie Robinson... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu

Mijn expeditie Robinson...

Door: Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien

22 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

5,4,3,2,1 BUNGY!!!
Het weekend van 13 november ben ik samen met Ferdi, Robert en Monique naar Tsitsikamma geweest. Dit is een natuurpark langs de N2. Genieten van de natuur, maar vooral het maken van DE bungyjump! Dit wil ik altijd al doen en als je het doet doe het dan goed. Wij hebben werelds hoogste bungyjump getrotseerd!! Je springt van een 216 meter hooge brug in het ravijn. Na een freefall van 40 meter, waarbij je topspeed 120 km/u kan worden, bungel je 185 meter lager dan de brug aan een elastiekje. Echt het allergeweldigste!!! Het klinkt gek, maar ik heb nog nooit zo’n rustig en vredig moment meegemaakt. Ik bungelde tussen de bergen, kon de zee zien en verder is er niets. Geen geluid, geen mensen! Ik was totaal overgeleverd aan het elastiek en de meneer die me kwam halen!! Voelde me net iemand uit een film die met een heli gered wordt. De heli was een meneer maar dat is een detail!! Ik maakte de jump overigens superstoer als eerste van de groep.

De wandeling die we nog wilden maken hebben we geskipt, lekker naar ons geweldige hostel! Op naar een topavond! Om 19.00 stond het diner gepland; eten wat de pot schaft!! Heerlijk, rijstprutje met pastasalade!! De rest van de avond hebben we genoten van flessen bier (750ml), baco’s, glazen amarula en een kampvuur. We hebben gesproken met allemaal mensen die ook op reis zijn! Echt een supersfeer in dat hostel!!

Zondag zaten we na een topontbijt op de mountainbike! Jaa... Sportief doen! Dat is lang geleden! Echt alles wat je hier doet doe je met de auto. We hebben een tocht gemaakt van 22 kilometer door de bergen. Onderweg zagen we supermooie landschappen. Steeds weer wat anders! Echt geweldig!!! Toen we over een bosweg reden stak er ineens een ree de weg over! Daar wordt je dan wel ff stil van!! De tocht was heavy, maar heerlijk om te doen!

Last week...
Maandag ben ik niet naar project geweest. Ik ben maandag naar promised land geweest. Dit is een preschool in een Xhosa township. Het is bedoeld voor kinderen van 2 tot en met 5 jaar. De kinderen worden hier voorbereid op het schoolgaan.
Ik was die dag echt de enige blanke en snapte werkelijk waar geen woord van wat de kinderen zeiden. Xhosa is namelijk een van de aparte Afrikaanse talen.
Het was echt een onwijs bijzondere dag. Er wordt veel buiten gespeeld op het klimrek of met de autobanden. De kinderen vermaken zichzelf. Vanuit het niets staan ze te dansen of zingen ze een liedje. Echt een heel hoog schattigheidsgehalte. Vooral toen alle 50 kids op een rij stonden om speciaal voor mij liedjes te zingen!
Na het buitenspelen kregen ze les in een soort keet. Dit is het klaslokaal. De 25 oudsten bij elkaar. Om de kinderen bewust te maken van wat wel en niet kan hebben ze een toneelstuk gemaakt over seksueel misbruik. Zo knap hoe een paar kids dat neergezet hebben.
Van 12 tot 1 uur moeten! alle kinderen tot en met 5 jaar van de overheid slapen. Ze liggen dan krap naast elkaar op matjes. En owee als je niet stil bent...

Promisedland doet nog veel meer. Ze werken met thema’s en proberen de kinderen bewust te maken van problemen en voor te bereiden op de basisschool. Supergoed natuurlijk!!

Donderdag was mijn laatste dag op Habelgaarn. De readingclass ging wederom niet door omdat de kinderen een feestje hadden. Het was happy birthdaydag op school. De verjaardag van alle kinderen wordt gevierd. Alle kinderen nemen hun leeftijd in geld mee naar school. Dit wordt dan gedoneerd in de happy birthdaypot. Het bedrag wat ontstaat is het schoolfonds voor komend jaar! Het was geweldig om te zien. Alle kinderen van de school op de parkeerplaats voor de school. Allemaal met een hoedje of een muts op. Er wordt gebeden, gezongen en gedanst! Geweldig om te zien hoe die kleintjes de feeling hebben! Na het officiele gedeelte krijgen de kinderen in de klas taart, chips en wat drinken. Daarna zijn ze gewoon uit, want ondanks dat er nog 2 weken school zijn wordt er niets meer gedaan.

Vrijdag mijn laatste meeting. Tijd om iedereen van het project gedag te zeggen. Tijd om Ready 4 Life blij te maken met de eerste donatie. Van het geld wat ik van jullie gekregen heb heb ik allemaal lees en leerboekjes gekocht. Dit kan heel goed gebruikt worden in de readingclass. Gewoonweg omdat er niets was, alleen de dingen die ik gemaakt had en wat oude boekjes. Ik kan zeggen dat ze er suuupeerblij mee waren!!! Mensen bedankt!!! Top!!

Dan mijn laaste weekendje in PE...
Het beloofde een leuk en apart weekend te worden!!
Vrijdagmiddag hebben we even gesurft, waar ik overigens geen pepernoot van bakte. Daarna lekker genoten in een loungebar van een rose’tje en overheerlijke nacho’s.
’s Avonds stond het wekelijkse huisdiner weer op de planning. Dit keer een braai met vreemde soorten vlees. Aan ons de opdracht te raden wat we aten. We hebben wild zwijn, struisvogel en springbok gegeten! Verrukkelijk!!!

Mijn expeditierobinsonavontuur....
Zaterdagavond waren we uitgenodigd voor een diner in de township motherwell. Ze wilden ons een smiley serveren. Dit is een varkenshoofd...

De avond verliep geheel op zijn Afrikaans!! Een uur later dan eerst de bedoeling was reden we via een bekende van Muwethu (vriend van Jacco van R4L) naar de township. Bij de bekende aangekomen moesten we wachten, ze zat nog bij de kapper... Inmiddels was het 21.00!!! Onderweg naar motherwell werden we nog aangehouden door de politie. Controle of je je rijbewijs wel bij hebt. Gelukkig waren ze erg vriendelijk tegen ons en konden we ook zonder rijbewijs doorrijden.
Rond 21.45 kon het feest beginnen. In een huis met alleen stoelen, een stereoinstalatie en 4 boxen ala formaat KLUP. Buiten een zelfgefabriceerde BBQ waar op gebraait ging worden. Het vuur stond nog volop te branden wat betekende dat er voorlopig nog niet gebraait kan worden. Toen er ineens een verjaardagstaart tevoorschijn kwam kwamen we erachter dat het een verjaardag was. Toch fijn om dat van te voren te weten...

De avond zelf was superleuk. We hebben volop gedanst met de vrouwen in de huiskamer. Het geven van de cadeau’s was ook geweldig! Iedereen zit in een kring en om de beurt komt er iemand naar de jarige toe. Nadat er een lied gezongen is (in het Xhosa) krijgt de jarige het cadeau. Vervolgens komt de volgende, iedereen gaat weer dansen en zingen waarna het cadeau gegeven wordt. Echt super!! Na de cadeau’s was het om 23.15 tijd om te gaan eten!! Wij als blanken moeten perse het eerste naar de buffettafel. Er stond werderom voor een weeshuis aan eten! Laat het expeditierobbinsonavontuur maar beginnen. Kennen jullie de eetproef nog, met het hanepootje?? Ik wel en ik heb alle respect voor ik dacht Kim die dat ding ff naar binnen werkte. Na 2 hapjes begon mijn maag zich om te draaien en ben ik gestopt. Toen ik dat verwerkt had lag er nog een bord vol met pastasalade enzovoort... Hapje voor hapje heb ik het naar binnen gewerkt! Het heeft wel eens beter gesmaakt. Vooral omdat Muwethu naast mij en Anouk zat met een smiley op zijn bord. Die smiley had de gastvrouw speciaal voor ons bereid.... Aighttt!!! Ik heb een sterke maag, maar dit kon ik echt niet handelen! Niet eens dat het supervies is, maar het is taai en hard... De anderen hebben in elk geval zitten smullen. Een aantal huisgenoten hebben zich er wel aan gewaagd. Knap hoor!!!
Na nog wat dansjes gemaakt te hebben met de allerliefste mensen vonden we het mooi geweest! Toen we iedereen een hug gegeven hadden konden we instappen. We werden uitgezwaaid door mensen die de party nog tot in de vroege uurtjes voort gingen zetten.

De terugweg was een verschrikking! Ik moest rijden en heb nog nooit zo’n moeilijke weg gereden. De wegen hier zijn amper verlicht, zeg maar gerust niet. Je kent de weg niet goed. Vervolgens miste mijn navigator de afslag waardoor we ook nog eens verkeerd reden. Ik was blij dat de auto thuis stond! Om dat te vieren hebben we nog maar ff een drankje gedaan in de Balizza. Vanuit de township sta je ineens weer in een hippe club. Best bizar...

Nu ik dit typ is het zondag. Mijn laaste daagje in het vrijwilligershuis. We zouden vandaag gaan braaien in een hotel in Summerstrand. Dit gaat niet door aangezien de gasten het zwembad nodig hebben ofzoiets. Rustig daagje dus! Tijd voor mij om mijn bag in te pakken! Morgen om half 7 ’s morgens word ik namelijk verwacht in een hostel. Daar stap ik voor de eerste keer op de bazbus. Het echte avontuur gaat beginnen!!! Helaas nog zonder vast reismaatje, maar wie weet wat de tijd gaat brengen.

Ik heb in elk geval heel veel zin om weg te gaan! Deze 5 weken in PE zijn goed geweest! Lekker weer mijn eigen dingetje doen!

  • 22 November 2010 - 18:39

    Charissa:

    heej meis
    leuk dat je zo veel mee maakt. je verhaal is weer super.
    heel veel plezier met het rondreizen.
    ook namens me ouders

    liefs

  • 22 November 2010 - 19:11

    Gerry:

    Veel plezier op je rondreis en kijk uit he!!!!!!!!!!!!!!! We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    Dikke kus van ons drietjes.

  • 22 November 2010 - 19:11

    Rachel:

    Wauw Dien!

    Echt super joh wat je allemaal doet daar en wat je meemaakt..
    Geniet elke keer weer van je verhalen die je schrijft!
    Succes en have fun met t rondreizen en ik ben benieuwd wat je allemaal nog gaat beleven!

    Kusss Rach

  • 22 November 2010 - 19:27

    Mathieu:

    heej buuf,
    pas je goed op jezelf?
    have fun!

  • 23 November 2010 - 05:13

    Jeroen:

    heyyy!!!
    leuk om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt! k ben nu al 2 jaar terug van het reizen en jij bent het gewoon aan het doen!! zo wijssssssss!! he have fun en geniet ervan he!!

    xxx Jeroen!

  • 23 November 2010 - 10:57

    Yvonne:

    hoi berdien wat jij allemaal meemaakt het is te gek voor woorden ik geniet elke keer weer van je verslagen prachtig maar kijk je wel uit met rondreizen heel veel succes en vele growetjes uit kaatsheuvel

  • 23 November 2010 - 11:03

    Betsie:

    Weer een leuk verhaal met wat je hebt meegemaakt geniet de komende weken er maar van . En je weet wat je oude tante elke weer zegt kijk uit he. Dikke kus en knuf van ons.

  • 23 November 2010 - 11:06

    SUUS*:

    Heej tjik!

    Weer een fantastisch verhaal van jou, heerlijk om te lezen.
    Superstoer dat je nu zelf rond gaat reizen, pas je wel een beetje op jezelf?!

    Ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaaltjes...

    Liefs, Suus.

  • 23 November 2010 - 12:19

    Suzanne:

    lieverd! wat een verhaal weer!!

    je avontuur gaat beginnen spannend! hou je ons wel op de hoogte??

    xxxx


  • 23 November 2010 - 13:28

    Joy:

    geniet van de bazzzbus berdie en mail maar als je weer tijd hebt xxxxxxxxxx love you

  • 24 November 2010 - 11:09

    Marian:

    Hey BJ !!!

    Het heeft de baas weer een uur gekost om de laatste 2 verhalen te lezen....

    Ik kan me voorstellen dat je het in PE een beetje zat bent, ik denk dat je ze zoveel wilt leren, maar ze nemen het daar niet zo nauw als ik het goed begrijp !!

    Super dat onze donaties goed zijn ontvangen, dat heb je goed geregeld en dan hebben wij ook nog een heel klein beetje het idee dat we wat hebben bijgedragen in Z-A.

    Ga nu maar lekker genieten en vergeet geen dingen te doen, misschien kom je er wel nooit meer !!!!!! Aries en ik hebben ook een reis naar Afrika geboekt en gaan 24 januari voor 16 dagen naar Tanzania, super hè !

    Dat je uit moet kijken, dat hoef ik niet meer te zeggen zie ik in alle reacties, maar bij deze doe ik dat toch maar, haha.

    Enne...dat maatje op de bazbus dat regel je wel ff....jou kennende !!

    Veel plezier nog !!

    x Marian

  • 25 November 2010 - 19:06

    Druide:

    Super leuk om je verhalen te blijven volgen.Je hebt het super na je zin dat is altijd goed nieuws,Geniet nog van de dingen die je gaat doen en tot je volgende verhaal groetjes

  • 26 November 2010 - 12:18

    Binkovicc:

    Hey Berdien,

    Haha Berdien achter het stuur allemaal aan de kant. Na Curaçao kan jij toch overal rijden? Vette foto's op hyves.

    Tot 5-1 bye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien

Gewoon omdat ik in Zuid Afrika geen tijd had om met olifanten door te brengen... Dit keer geen werk, geen vrijwilligerswerk, maar wel een doel! De olifanten en de bountystranden! De rest van de reis is een leuk extraatje!! Ik heb er zin in!

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 88300

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 16 Februari 2018

Frank&Berdien op reis

20 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Doen waar je blij van wordt

14 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Omdat het kan!

19 Oktober 2010 - 05 Januari 2011

Ik & mijn rugzak

02 September 2009 - 26 Maart 2010

Just having fun...

Landen bezocht: