Just a normal week…. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu Just a normal week…. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu

Just a normal week….

Door: Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien

30 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dit is hoe deze 2 weken begonnen. Vanaf maandag 13 december verbleef ik 3 dagen in het krugerpark. Ik kan nu gaan opsommen dat ik leeuwen, kudu’s, wildebeesten, buffels, olifanten, giraffen, zebra’s en nog veel meer gezien heb, maar erg interessant is dat niet.
Donderdag reden we op de terugweg naar Jo’burg langs Blyde river canyon. Dit schijnt een heel mooi uitzicht te hebben, alleen hadden wij de pech dat de wolken laag hingen. We hadden een zicht van 1 meter…. Tjaa, dan maar een foto maken van het plaatje in mijn boek!
Terug in de big big city Jo’burg zat Monique al op me te wachten. Met haar ga ik de komende week doorbrengen. De bazbus gaat pas zaterdag en hoe kun je een dag op de bus wachten beter besteden dan door te gaan shoppen??? Donderdagavond overigens met haar en Maike (Duits meisje van mijn safari) heerlijk uit eten geweest. Hierna nog een drankje gedaan in een hippe tent! Heerlijk!! Goed uitgaan is 1 van de dingen die ik mis tijdens het backpacken..

Zaterdag de hele dag in de bus doorgebracht, de nodige stempels verzameld bij de grens en ons in het nieuwe buitenland gewaagd. Swaziland!! We kwamen terecht in een geweldige backpackers. Ik voelde me net een prinsesje in een heel groot huis met een balzaal als badkamer!!! ’s Avonds hebben we het stappen voortgezet! House on fire!! De hipste club in Swazi! Ze hadden geweldige optredens; rappen, dansen, zingen! Geweldig!! Niet al te laat gemaakt aangezien we de dag erna vroeg op gingen!

Met 2 andere Nederlandse meiden, een Belg en een Canadees meisje gingen we vrijwilligerswerk verrichten. We zijn naar een instelling gegaan die opvang biedt aan kinderen zonder ouders en aan kinderen waarvan de ouders ziek zijn. Ze zijn welkom van 8 tot 1 en krijgen dan 2 maatijden. Wij waren er om kerstfeest met de kinderen te gaan vieren. Het begon uiteraard met wachten op de kerkdienst. Het begon niet om 9 uur, maar om 11 uur… 2 uur de tijd dus om de kids te vermaken. Geweldig dat zij dit uiteraard vonden. Wij waren de kermisatracties en zij de gasten. Van zweefmolen tot lift, alles was present!!
De kerkdienst was voor ons een zware klus. Uiteraard moesten wij als witties vooraan zitten. De dienst werd gehouden in het Swazi, zie dat maar eens wakker te houden. Je hebt geen idee waar het over gaat!! Vraag niet hoe, maar knikkebollend hebben we het volgehouden.
De kinderen mochten allemaal langs de kerstman lopen om een kleinigheidje in ontvangst te nemen. Eerst de weesjes en daarna de andere kinderen. Tot het op was. Hierna was er cake voor de kids.
Wij met onze first row priviledges kregen als eerste een flink bord met een complete maaltijd daarop. Wij witties, de enige met een echt stenen bord, moesten dus als eerste eten. Eregasten….. De andere mensen kregen hun maal op een plastic bord. Echt lokaal eten, samp en beans met kip en salade. Aanrader hoor!!! Nadat alle volwassenen gegeten hadden en de kids nog een stuk taart gekregen hadden was het tijd voor de kids om buiten in de rij te gaan staan. 1 voor 1 kregen ze een doggybag met voedsel. Echt voedsel!! De blijdschap en trots die ze dan uitstralen is niet te beschrijven. Zo blij zijn ze met een warme maaltijd helemaal voor zichzelf. Dit was het einde van het kerstfeest! De kinderen hebben in elk geval een geweldige dag gehad!

Maandag hadden we met Roos en Leonie een privegids gehuurd. Wij hadden geen eigen transport en dachten dit met de gids wel te hebben. Tot we hem zagen, een Swazi in traditionele kledij, zonder auto! We gaan met de minibussen… Okejjj, dan hadden we het zelf ook wel kunnen doen. Maar goed uiteindelijk is het met hem een geweldige dag geworden. Het bleek achteraf ook erg handig te zijn een local bij te hebben. Bij de rokersplek in het stadje Manzini kwam er namelijk een man naar ons toe met de vraag hoe hij naar Nederland kon komen zonder geld te hebben voor het vliegtuig. Ik heb hem uitgelegd dat hij naar Marokko of Algarije moet lopen, dan de zee moet overzwemmen om vervolgens via Spanje naar NL te lopen. De man begint te lachen’ ohhh no, there are sharks… I can not do that!!! Hij had zelf bedacht dat ik dat ticket wel ff betaalde in ruil voor accomodatie in Swazi… Jeahh right! Een kamer in zijn hokkie zkr… De gids wist hem vriendelijk weg te sturen! Toch wel handig zo’n personal bodyguard. Verder zijn dit een beetje de highlights van de dag…
Manzinimarquet; een craftmarket, de verkopers zijn totaal niet opdringerig in tegenstelling tot de meeste in ZA. De prijzen liggen ook veel lager dan in ZA.
We zijn in de apotheek van Manzini geweest, een winkeltje waar je stukken boomschors, planten en kruiden kunt kopen. De medicijnman weet precies wat je voor welke kwaal je moet gebruiken. De Swazi geloven er heilig in! Net als onze gids. Zijn ogen spreken boekdelen wanneer hij vertelt over de potjes in de vitrine. Zo heb je 2 flesjes, als je die mengt dan heb je geluk. Seawater with sand is er om je lichaam te reinigen van negatieve energie. Er is zelfs een potje met lovedruppels. Als je dat samen neemt dan krijg je liefde, maar als het uitgewerkt is dan heb je ruzie. De mensen geloven er heilig in!!
Zo ook een boom die door de bliksem getroffen is. Deze moet je nooit als brandhout gebruiken, want hij trekt de bliksem aan. Vanuit Manzini hebben we tussen de 20 minibusjes, waar sowieso geen bestemming op staat, het busje gevonden dat naar het cultural village gaat. Wanneer er 15 mensen inzitten vertrekt de bus! Hoezo rijden op schema, hier willen ze een volle bus!!

In de village kregen we een rondleiding van een superlief meisje. Zij is daar geboren en woont er inmiddels 23 jaar. De village is een tradiotioneel Swazidorp. Ronde hutjes en veel culturele gebruiken. De village is haar familie. Ze woont er samen met haar vader, zijn eerste en tweede vrouw, haar 7 zussen en haar 6 broers.
Alle zonen slapen op grasmatten in een hut, net als de dochters. De first en de second wife hebben allebei 3 hutten. 1 om te slapen, 1 om te koken en 1 om bier te brouwen. (welke man wil dat nu niet, een vrouw met een eigen brouwerij..) De vader heeft ook nog een hut, net als de grootouders. De cultuur zegt dat de oudste en de jongste zoon in de village moeten blijven wonen. De andere kinderen mogen verhuizen. De dochters verhuizen naar de village van hun nieuwe man. De labola (bruidsschat) telt welgetelt 17 koeien (x 5000 rand). Een verloving is wat bijzonders. Iets wat ik me niet voor kan stellen. De avond voor je gaat trouwen weet je nog niet dat je gaat trouwen. Je bevindt je in de hut van de jongen. Vervolgens komt zijn moeder op een dag naar je toe om te vertellen dat dit jou dag is. Je gaat trouwen… Best apart!! Ons meisje wil niet trouwen met een Swazi, zij zegt ‘ik ga mijn man toch zeker niet delen’.
Verder zijn er vele regels wat betreft de klederdracht. Ben je getrouwd dan draag je zwart en anders rood. Tijdens de fruitceremonie in december mogen de jongens een speciaal lapje van dierenhuid dragen. Inderdaad om de edele delen te beschermen. Doe je dit buiten deze periode dan is je straf 2 koeien betalen. Zo zijn er meer straffen die betaald kunnen worden met een koe!! Afsluitend hebben we een dansceremonie gezien! Ook wij moesten er aan geloven. Daar sta je dan weer als houterige Hollander tussen de mensen die het wel hebben!!

Na Swazi bracht de bazbus ons naar de Bushlands. Dit is meteen het moment dat de week een stukje hectischer werd…
Aangekomen bleken we in de middle of nowhere te zitten (prima). Alleen de tours kosten ons 1000 rand per stuk!! Als je je dan 3 dagen wilt vermaken betekent dit dat je 300 euro lichter weg gaat! Aangezien het geld hier toch al vliegt hebben we naar een oplossing gezocht. Een manier om naar St Lucia te komen. Minibussen misschien??
Een Zuid Afrikaanse vrouw raadde ons aan een auto te huren en de tour zelf te doen.
Topidee!!! De volgende morgen stond er een geweldige suzuki spark voor ons klaar!!
Voor we weg gingen zijn we naar een rehabilitationcentre geweest. Hier hebben we cheetah’s geaait en heel veel informatie gekregen.

22 december
Met onze rental naar het Hluluwepark gereden. Wederom een wildpark! De big5 heb ik in het kruger namelijk niet helemaal gezien! Als je iets wilt dan moet je voor gaan, dus nog maar een gamedrive!! Ook deze keer was het te warm voor het luipaard!! Helaas pindakaas!
Wel hele blijzonderde dingen gezien! Een buffel in een modderbad op 3 meter afstand en een neushoorn ook in een modderbad. We hebben de auto even stil moeten zetten omdat meneer giraf samen met wat zebra’s ook gebruik wilde maken van onze weg!
Na deze geweldige ervaringen zijn we naar St. Lucia gegaan. Ik ben het allermeeste blij dat we daar heen gegaan zijn! Ik had het van mijn reislijstje geskipt vanwege de tijd, maar het is echt een superleuk klein plaatsje. Een drukke toeristische winkelstraat met leuke barretjes en mannen die met gebruinde blote bovenlichamen rondlopen. Kijk daar hou ik van!!
Het hostel verdient niet de hoofdprijs, maar alle mensen die we eerder ontmoet hadden zaten daar. Reuze gezellig dus!!

In St’ Lucia kwamen we erachter dat de bazbus niet op vrijdag, maar op donderdag weggaat. Dat zou dus betekenen dat we de dag na aankomst al op de bus moeten stappen….
Of…. We houden de auto een dag langer en rijden zelf naar Durban!! Beter plan!!
De plannen blijven dus wijzigen!! Ideaal is is namelijk dat je een auto die je in St. Lucia huurt in Durban in kunt leveren.
Deze 2 dagen hebben we genoten van het strand, het stadje en de natuur. Een geweldige plek om te zijn, echt vakantiegevoel!! Zwemmen in de Indische Oceaan is overigens het beste wat er is! Dat water is heerlijk warm!!

Kerstavond!!!
In Durban, samen met Monique uit eten geweest in een supertentje. Livemuziek en dans! Top!! Na deze heerlijke avond begon de volgende morgen om 4 uur het volgende avontuur.
Met onze rental naar het vliegveld. Wij vlogen vanaf Durban International Airport. Durban heeft namelijk hoe handig 2 vliegvelden. Wij met behulp van mijn bijbel (de rough guide) op weg naar de airport. Na 1 bord hield de wegwijzering Durban International Airport echter op. Alleen King Shaka stond op de borden, maar dat is de andere….
Toen er na heel veel kilometers nog steeds geen borden waren begonnen de twijfels zekerheidjes te worden. Dit gaat niet goed….
We hebben een man aangehouden met de vraag, wij zoeken Durban Int. Airport…
Ohhh zegt hij droog, That used to be here, but it changed. It is 100 km further that way!!
100 kilometer… over 5 kwartier gaat ons vliegtuig!!!! Hoe gaan we dat maken??
De man heeft ons letterlijk op de juiste weg gebracht en wij hebben het op een scheuren gezet. Gelukkig zijn ze hier niet zo goed in afstanden, wat waren wij blij met het bordje King Shaka 35 km!!! Om 6.05 hebben we onze rental gedropt!! Uiteindelijk ruim op tijd om onze vlucht van 06.55 te halen!
Nog 1 keer verder we verrast door de vertrekborden… Ons vluchtnummer is een vlucht naar Kaapstad…. Okejj!! Dat hebben we niet geboekt. Er bleek een tussenstop in PE te zijn, maar dat op de borden schrijven… Dat is teveel werk!!!
Gelukkig kwamen we right on time aan op PE airport!! Op naar Walmer, onze rijke buurt!!!

Kerst!
Tjsaa… kerst, een woord zonder betekenis dit jaar! Het kerstgevoel was er totaal niet! Nog minder dan in Curacao! Volgend jaar toch maar weer eens thuis kijken tijdens de feestdagen.
De sfeer was eerst vrij apart door wat spanningen die er toch wel zijn in het huis. Gelukkig werd dit na verloop van tijd omgetoverd in een gezellige sfeer!! Kerst… je begint in je kerstjurk, maar ja het zwembad lonkt! Bikini aan en een potje volleybal spelen in het zwembad! Tussendoor samen met Anouk, Jacco en Mawethu de keuken onveilig maken voor ons diner. Er stond zelfs gevulde kalkoen van de braai op het program!!
Na het diner met zn allen een powernap gedaan! Dat was nodig voor onze geweldige stapavond die zou volgen!
In de Balizza heb ik Anouk en de anderen kennis laten maken met de Springbok (amarula en pepermuntlikeur) en de Sowoto toilet (amarula, banana en coffelikeur)! Shotjes, wijn, dansen en een gezellige groep Hollanders! Voor je het weet sta je te praten met 4 gasten die ook verslaafd zijn aan Curacao en waarvan er een zelfs in Berkenwoude gewoont heeft!!!
Supergezellig! Zo ook de afterpoolparty in hun luxe hotel!! Van de afterpoolparty hebben we maar een slaapfeestje gemaakt! Aangezien we de poort niet uitkonden en de bedden er te uitnodigend uitzagen!!! Om half11 weer op Riverroad aangekomen!!
Tweede kerstdag stond in het teken van uitbrakken op een geweldige beachparty!! Lekker hip, podium, dj’s, zwembaden, zon, drankjes, geweldige muziek en allemaal zwarte mensen!! Ik ben aan complete families voorgesteld, want ja als je met een man praat daar dan moet hij dat wel even aan zijn complete vriendengroep showen!! Supergrappig!

Maandag was het plan naar Jeffrey’s bay te gaan! Wederom bleef het bij een plan. Monique, Tessa en Robert gingen een auto huren en wilden mij wel droppen. Dan hoefde ik niet met de bazbus. Helaas konden ze geen rental krijgen. Geen jeff bay dus! Zij zijn naar Kaapstad gevlogen en ik ben lekker in PE gebleven. Kaapstad komt woensdagavond wel!!

Ik hoop dat jullie allemaal een geweldige kerst gehad hebben! Heb net wat verhalen van Chantal gehoord en een witte kerst!! Dat moet leuk geweest zijn!!

Alvast de allerbeste wensen voor 2011! Hoop dat het een topjaar wordt!!
Maak wat moois van de jaarwisseling!!

Ik ga nog genieten van mijn laatste week in Kaapstad!! Oudjaarsdag staat er in elk geval een heerlijke wijntour op het programma!! Verder geen plannen!! Genieten, want ik ben uitgekeken!! Heb de afgelopen weken zoveel gezien en gedaan!! Ben er ff klaar mee!!!
Ik zeg; zon, zee, strand, cocktails, shoppen.. here I come!!!

Tot snel!

Liefs
Berdien

  • 30 December 2010 - 08:25

    Mams:

    Zo meis dit was dus denk ik je laatste reisverslag. Was weer leuk om te lezen. Zie je aanstaande woensdag weer op Schiphol. Gelukkig!!!!!!!!!!
    Liefs en kussies

  • 30 December 2010 - 09:40

    Mathieu:

    heej buufie,
    tis elke keer weer leuk om je verslag te lezen.je moet er echt een boekje overschrijven over je avonturen.
    zie je volgende week.
    X

  • 30 December 2010 - 11:02

    Suzanne:

    heej meissie!!! leuk verhaal weer:D leuk om te lezen dat jij in je bikini ligt met kerst en wij hier zitten kou te lijden;) hahaha ik zie je woensdag meis!

    xxx

  • 30 December 2010 - 11:07

    MArian:

    Hey Berdientje !!

    Klinkt lekker die drankjes ! Amarula staat bij mij ook in de koelkast hoor !! Toevallig dinsdag nog een paar van op, haha. Wat een verhaal zeg, maar wel weer leuk om te lezen.

    Mijn kerst was zoals altijd, eten, drinken en eten en drinken.......ook ik had dit jaar geen kestgevoel....het was eigenlijk gewoon een druk weekend....maar ook wel gezellig natuurlijk !!

    Jammer dat je er met oud en nieuw niet bent, maar wel tot snel !!! En bedankt weer voor alle verhalen !!

    kus Marian

  • 30 December 2010 - 12:38

    Betsie:

    leuk verhaal meid blij dat je een woensdag weer thuis komt dan is het voorlopig genoeg geweest hoor met weggaan. Ik zie je een woensdag. Dikke kus en weer een knuf van ons.

  • 30 December 2010 - 13:14

    Marjoleinnn.:

    Berdien!

    Héél erg leuk om dit allemaal te lezen!
    En wat een ervaringen zeg!
    Om jaloers op te worden!

    Nou Fijne jaarwisseling daar!
    En een goede terug reis!!

    Liefs, Marjoleinnn

  • 30 December 2010 - 15:38

    Gertussiiiieeee:

    He berdientje

    Wat een verhaal weer, je kan er een boek overschijven over de avonturen van jou hahaha
    Thanks voor de leuke kerstkaart. Helaas kon ik er dit jaar jou geen sturen want je weet nooit waar je zit daar hahah. Maar ik zie woensdag wel kom ik ´s avonds wel even buurten.

    kuzziez Gertussie

  • 30 December 2010 - 18:46

    Charis :

    hey meis

    wat een leuk verhaal weer!! tof wat je allemaal ziet en doet daar.

    ik hoop dat je een goede jaarwisseling hebt daar. Wij zullen het hier uitgebreid vieren.

    tot woensdag
    liefs charissa

  • 30 December 2010 - 21:01

    Rijk T:

    Hoi Berdien.
    bedankt voor je uitgebreide verslagen.
    Leuke impressies.
    Ik kan door de regels lezen dat je zo'n reis een fantastisch evenement vindt en vraag me dan ook af wat je volgende avontuur in de toekomst gaat worden.
    Maar eerst even bijkomen, geld verdienen en verwerken.
    Ik zie je nog wel.

  • 30 December 2010 - 21:01

    Rijk T:

    Hoi Berdien.
    bedankt voor je uitgebreide verslagen.
    Leuke impressies.
    Ik kan door de regels lezen dat je zo'n reis een fantastisch evenement vindt en vraag me dan ook af wat je volgende avontuur in de toekomst gaat worden.
    Maar eerst even bijkomen, geld verdienen en verwerken.
    Ik zie je nog wel.

  • 31 December 2010 - 14:20

    Wietse:

    Hoi Berdien,
    Ik heb al je verslagen weer trouw gelezen, ik moest er alleen één keer twee achter elkaar lezen, want hij kwam niet op mijn e-mail, omdat ik een ander adres heb, dan ben je wel even bezig en heb ik net als mams je goed bedoelde geschiedenis lessen even gelaten voor wat het was, maar ik ga ze nog wel een keer lezen. Het einde van je reis is in zicht, zie ik je spoedig weer in Cabauw?? Je hebt niet veel gemist i.v.m. regen en winter.
    Mijn kerst heb ik door gebracht in Oostenrijk, ook lekker, alleen niet in mijn zwembroek, maar in een skipak. Ik wens je nog een leuke laatste paar dagen toe en een onvergetelijke jaarwisseling!! en see you soon in Holland, liefs Wietse

  • 02 Januari 2011 - 15:01

    SUUS*:

    Hej Berdien!

    Wederom een geweldig verhaal. Jij ook de beste wensen voor 2011 natuurlijk! :)

    Geniet nog even van je laatste daagjes, en tot heel snel!

    Liefs, Suus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien

Gewoon omdat ik in Zuid Afrika geen tijd had om met olifanten door te brengen... Dit keer geen werk, geen vrijwilligerswerk, maar wel een doel! De olifanten en de bountystranden! De rest van de reis is een leuk extraatje!! Ik heb er zin in!

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 88458

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 16 Februari 2018

Frank&Berdien op reis

20 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Doen waar je blij van wordt

14 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Omdat het kan!

19 Oktober 2010 - 05 Januari 2011

Ik & mijn rugzak

02 September 2009 - 26 Maart 2010

Just having fun...

Landen bezocht: