Het is hier fantastisch!!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu Het is hier fantastisch!!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu

Het is hier fantastisch!!!

Door: Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien

12 December 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Coffee Bay....
In werkelijkwaar het beste reisweer dat je kunt hebben (regen) bazzen we naar Coffee Bay! Daar weten ze wel van aanpakken! Nog voordat onze bags op de kamer lagen stonden we al aan de bar te genieten van ons welkomsdrankje. Dit was het begin van een supergezellige avond! Voor de derde keer tijdens mijn trip kwam ik 3 gasten uit ZA tegen! Supergrappig dat je elkaar steeds weer op een andere plek tegen komt. In de bar zo groot dat er net aan een pooltafel inpast (en er ook staat) hebben we een aardig feestje gebouwd! Geweldig!! Daar was deze meid wel aan toe!
Ik ben inmiddels alle dagen kwijt, maar de dag erna ging ik voor een cliffwalk! Rob had zin in niks dus hij bleef bij het hostel! Met John, Reyno, de tostiking & de groep gasten die ik gister heb leren kennen gingen we voor het avontuur!! Een wandeling langs de afgrond met als klapper een jump van 14 meter hoogte in de zee!! De wandeling was echt top!! We wandelden eerst naar ons 'kamp', daar hebben we de tosti-king achtergelaten. Vol vertrouwen dat hij voor ons heerlijke tosti's gaat braaien!!
Wij begonnen inmiddels aan ons eerste avontuur.. de rivier oversteken! Oftewel dwars erdoor heen lopen! Ondanks alle zegeningen en gebeden die in inmiddels heb meegemaakt kan ik nog steeds niet over water lopen! Dat wordt dus een nat pak... Want ja, hoe diep het is????
Gewoon niet als eerste gaan, dan merk je het vanzelf! Het was dus tot de navel diep...
Supergrappig om een rivier over te steken met een tas op je rug. Allemaal stenen onder je die je elk moment uit balans kunnen brengen! Gehaald hebben we het allemaal, hier en daar een natte broek of een nat t-shirt, maar dat kan de pret niet drukken! Op naar de cliff!
Heel gaaf om langs de afgrond te lopen! Via een soort hele smalle grot waarvan je alleen de linker kant aan mag raken omdat de rechterkant los zit kwamen we weer bij de zee.
De zee was niet normaal hoe woest! Het water stond superhoog en dat zorgde voor problemen. We konden de plek niet halen waar we naar beneden zouden springen. Dit was de eerste keer in het jaar dat dit zo was. Dikke pech dus, kan ik playa Forti (Curacao) niet overtreffen...
Terug door de grot dus! Plan B was een jump van 8 meter in de rivier! Ook leuk!!!
Terugkomend in ons kamp lagen de overheerlijke tosti's al op ons te wachten!! Topper die tostiking!! Verder genoten van de zon tot.... we een hele donkere lucht aan zagen komen. Dat kan maar 1 ding betekenen... regen!! Dat hebben we geweten, net voor we bij de auto waren vielen de hagelstenen op onze koppies!! Totaal doorweekt, de plassen stonden in mijn schoenen, kwamen we terug bij de Coffeeshack. Gelukkig kan het weer hier alle kanten op. Toen we terugwaren scheen de zon weer!!!
De avond hebben John, Joseph & Jerry ons meegenomen naar een village. Daar hebben we genoten van Xhosa dansen, een traditioneel diner & uiteraard de ukqumboti. Toen we in de village aankwamen zaten er 3 kinderen te spelen met een soort puzzel. Samen met hen heb ik die puzzel gemaakt, klapspelletjes gedaan, echt zo schattig!! Allemaal zonder taal! Het enige woord dat ik ken is lala wat slapen betekend. De andere plaatjes kon ik ze niet uitleggen! Ook heel schattig dat die kids mijn haar zo bijzonder vinden. Wat ook het allergaafste is dat ze dansen op het ritme van 1 instrument, de emmer! Een geluid dat daar uit kan komen...
Toen we terugliepen heb ik de allermooiste sterrenhemel gezien. Er is geen licht in de villages dus je ziet alle sterren. Geweldig!!! In de bar heb ik dit keer het licht maar uitgedaan!! Gezelligheid kent geen tijd!!
De dag erna heerlijk gesurft! Deze keer had ik het echt onder de knie!! Geweldig om te doen!! Dit is zekers niet de laatste keer dat ik me op een surfplank bevind!! De avond wederom in de bar doorgebracht. De groep met wie we aankwamen is echt geweldig leuk. 2 boys uit Zwitserland, 1 uit Duitsland, 1 uit Engeland een Spaanse dude en een meid uit Duitsland! Geweldig gezelschap!! Superleuk om met mensen uit verschillende landen aan tafel te zitten! We hebben al nagedacht over een Europeese Roadtrip, of het er ooit van gaat komen....
Zondag was het wederom reisdag! Keihard zitten twijfelen of we niet moeten blijven, want ja het is hier fantastisch!!! De gasten van de bar, de omgeving, de bar zelf, het alles!! En ik heb hole in de wall nog niet gezien... Maar de tour van de zondag gaat naar een village. Die ken ik al dus ja toch maar door!!! Weggaan uit Coffee Bay was flink zuur!! Als je ooit in Afrika bent... doe ze daar de groetjes van Sistaa Berdina!!!
Maandag 6 december, Umtentweni....
Jaa... ik weet de datum weer!!! Tijd, de dagen en de datum... Het is dat er af en toe iemand jarig is, maar anders zou ik echt de draad kwijt zijn!! Omdat al mijn kleren in de was zaten ging ik in mijn uiterst schattige bloemenjurkje op pad. Naar een game reserve...
Of het door mijn opvallende jurkje kwam of dat we gewoon pech hadden, dieren zagen we niet.
Na een uur zagen we 10 giraffen staan! Geweldig!! Hoppa uit de auto en kijken hoe dichtbij we kunnen komen. Je voelt je op dat moment heel cool, maar ook een beetje bang. Ik had echt geen idee hoe ze zouden reageren. Het blijven wilde dieren. Er was 1 giraf die argwanend was en de rest keek ons echt letterlijk aan. Super!!! Na ongeveer 10 minuten had die giraf er genoeg van. Hij zette het op een rennen en de groep volgde! Het is een geweldig filmpje kan ik zeggen!!
Daarna reden we een paar uur rond genietend van het gras, want dieren zagen we niet. Tot het moment dat we allemaal zwarte stipjes zagen op een heuvel verderop. Wat we toen te zien kregen... 1 heuvel met daarop zeker 20 wilde beesten (soort buffels), zebra's, impala's en de water buck. Helemaal fantastisch natuurlijk! Ja mam, we zijn weer uit de auto gestapt op zoek naar een mooie foto en wat avontuur!!
Deze avond reizen we naar Durban. Ik blijf hier alleen slapen en ga door naar het Drakensgebergte. Robert wil wat rust en hij blijft in Durban. Aan de ene kant jammer dat ik geen reismaatje meer heb, maar aan de andere kan heerlijk. Je ontmoet overal leuke mensen. Eigenlijk ben je nooit alleen. Het is zoeken naar momenten waarop je alleen kan zijn. Gelukkig hou ik van drukte, dus ik heb het heerlijk naar mijn zin hier!!
Dinsdag, Northern Drakensbergen....
Op deze plek ga ik 3 nachten genieten van het meest mooie landschap. Thuis heb ik volgens mij iedereen dat ene plaatje laten zien van die hele mooie groene berg op blz. 198 van mijn capitool gids. Op dit moment ben ik in de middle of nowere. De eerste winkel en ATM (pinautomaat) is 4 kilometer verderop.
Toen ik aankwam begon de Nederlandse invasie. Bij het inchecken ontmoette ik Tijmen, Geert en Roel. 3 NL gasten die ook 3 nachten bleven. We hebben de dag meteen maar ingewijd met bier en wijn! 's Avonds genoten van onze drankjes zittend in de jacuzi die in de bar staat. Beter kun je het bijna niet hebben!
Op vakantie.... Ja ben in het buitenland geweest!!! Een tripje naar Lesotho, een klein landje midden in ZA. Lesotho is 'the highest kingdom'. Het is het land met het let op, hoogste laagste punt van de wereld. Het is ook het 3e armste land van de wereld. Door het land rijdend zie je alleen kleine villages. De mensen leven hier zelfvoorzienend. Ze leven vooral vegatarisch. Alleen bij speciale gelegenheden gaan ze een koe vangen en eten ze vlees. Op het land zie je heel veel mannen en ook vrouwen werken. De vrouwen werken hier ook in de bouw, dat is hier heel normaal. De mensen hier zijn zo arm dat ze alleen naar de primary school gaan. Ze hebben geen geld voor het voorgezette onderwijs en de kinderen moeten helpen op het land. De primary school die wij bezocht hebben gaf zijn klas eerst onder een boom. Doordat het hostel de community daar sponsort hebben ze nu klaslokalen kunnen bouwen. Ze werken op dit moment aan 4 losse lokalen. Op dit moment krijgen namelijk 4 klassen (100 kids) les in 1 lokaal. Wel 4 leraren, maar je kunt je voorstellen hoe chaotisch dat is. Ik zou er in elk geval niet aan moeten denken mijn lokaal met 3 collega's te moeten delen. De kinderen krijgen les in het Engels. Dit vergroot hun toekomst. Ze leren over praktische dingen zoals tuinieren. Dat hebben ze nodig.
Van de hele klas gaan er misschien 2 kinderen naar de secundary school. Dit omdat er geen geld is en omdat de dichtstbijzijnde school 15 kilometer verderop is. Niet echt praktisch omdat lopen hier het vervoersmiddel is.
De mensen leven in rondavels. Die leuke ronde huisjes. De ene kant is donker en de andere kant is licht geverfd. Dit omdat dan 's morgens de zon weggekaatst wordt en 's middags de zon en dus de warmte geabsorbeerd wordt. Voorzieningen zijn er namelijk niet. Alleen tabwater (kraanwater) alleen dat moeten ze op bepaalde punten halen.
Na het bezoek aan de school gingen we een hike maken. Dat stukje had ik even gemist... Op mijn ballarina's trotseerde ik de bergen! Het was wederom een geweldig uitzicht!! Onze gids nam ons mee naar een zoekplaatje. Rotstekeningen van de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. De San. Dit zijn kleine mensen die door een reizend bestaan leefden. Ze leefden in kleine groepen. Dit omdat ze dan iedereen konden voeden. Het waren jagers, zij leefden vooral van het wild wat er te vinden was. Zodra ze een gebied verlieten maakten ze tekeningen op een rots. Door deze tekeningen kon de volgende groep 'lezen' wat er in de buurt te vinden was. Bijvoorbeeld; buffels, water, vijanden (blanken), elanden en andere dieren. De san leefde vooral in grotten. Na dit stukje geschiedenis gingen we naar een kroeg! In het stukje Lesotho waar wij waren heb je eigenlijk geen winkels. Als er bij een huis de vlag uithangt dan betekent dit dat er iets verkocht wordt. Een witte vlag betekent bier en een rode betekent vlees. Op zoek naar de witte vlag dus. De kan met daarin het traditioneel zelf gebrouwen bier ging wederom rond. Dit keer was de basis mais. Dit is het derde townshipbier wat ik gedronken heb en zeker niet de vieste. Ze smaken alleen geen van allen hetzelfde.
Bij een vrouw hebben we nog genoten van wat traditional food. Pap met marocco. Dit eet je met je handen. Het lijkt een beetje op zeewier/ spinazie, qua looks dan!! Het is heerlijk!!
De terugweg verliep even hilarisch als de heenweg. In het gebied waar wij waren kennen ze geen verharde wegen. We hebben een aantal keer uit moeten stappen omdat het busje de heuvel niet op kwam. We hebben zelfs moeten duwen! Daar ga je dan , lopend door de regen omdat je busje het niet aankan!! Wederom zonder regenjas, want ja die heb je toch niet nodig in Zuid Afrika.... De gezelligheid was er niet minder om.
Ook een grappig detail, bij binnenkomst kregen we een stempel in ons paspoort. Ik kreeg toen mijn departure stamp... Toen we terug de grens over gingen was de balie al gesloten. We konden dus geen bewijs van terugkeer in ZA krijgen!! Hier kan alles... Op de weg terug hebben we 3 keer stil gestaan omdat er een roadblock is. Dit is de manier in ZA om de weg te maken. Ze zetten 1 helft af en de auto's moeten allemaal over 1 baan. In NL werkt dat met stoplichten, hier met een meneer of mevrouw en de rode vlag. Een stop duurt ongeveer 20 minuten. Het maakt niet uit of er wel of geen auto's van de andere kant naderen. Dat kan dus betekenen dat je staat te wachten zonder dat er ook maar een auto passeert.. This is Africa.. Go with the flow!!
De volgende dag ging ik een hike maken naar het Amphitheatre en de Sentinal peak. De drakensbergen zijn zo geweldig mooi, op alle bergen groeit het meest groene gras tot het moment dat er geen vegatatie meer is. Het amphitheatre is een berg die de vorm heeft van een amphitheater. Het allermeeste mooi! Onze klim omhoog deden we met een heerlijk zonnetje op ons bolletje. Het hoogtepunt van de klim was een klim tussen 2 pieken door van 250 meter. Op dat moment bevonden we ons op 3121 meter hoogte. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere! We hebben ook de Tugulafall gezien. De op 1 na hoogste van de wereld. In mijn ogen een simpel heel dun stroompje, maar het uitzicht was geweldig.
Toen we boven op de berg stonden zagen we ineens een verdacht donkere lucht aankomen. Daar zit onweer in! Uiteindelijk kwam er ook hagel uit! Geweldig mooi om die weersverandering vanaf het hoogste punt in de omgeving mee te maken. Minder geweldig dat Berdien wederom zonder regenjas totaal verkleumd in haar korte broek boven op de berg stond.
De terugweg begon met een stalen ladden die in de berg was gemaakt. Het is namelijk te steil om te kunnen klimmen. Ik vond het echt het allerminste fijn om in deze wind/regen op mijn gladde adidassies met verkleumde handen via een gladde ladder naar beneden te klimmen. Ik dacht ga mooi als eerste dan ben ik er vanaf! Was blij om beneden te zijn!!
De terugweg heb ik zo snel mogelijk gelopen samen met Tijmen en een man uit Kaapstad. Soms waren we letterlijk aan het rennen op de punten dat het kon! Gelukkig was het opgehouden met regenen! Achteraf ben ik blij dat we dat weer meegemaakt hadden! Nu heb ik geweldige foto's met het zonnetje en met donkere luchten!!
Het weer had die avond nog meer voor ons in petto. We hebben mogen genieten van de grootste thunderstorm in de afgelopen maanden. De bliksem is 2 keer ingeslagen in de afleider van het hostel. Gelukkig scheen de dag erna de zon weer!!!
Ook aan dit avontuur komt een eind. Tijd om de gezellig bar van het Amphitheatre gedag te zeggen. Op naar Johannesburg! Voor ik uit kon checken moest ik eerst even mama inschakelen om wat geld te storten. (Geen internet en geen geld op mijn account... lang leve de mobiele tefefonie). Vervolgens kon ik op een mountainbike naar de ATM fietsen! Heerlijk ritje zo op de vroege morgen! In Johannesburg blijf ik 3 nachten. Dit omdat ik op deze dag heb besloten dat ik maandag naar het Krugerpark ga! Op safari!! 2 nachten kamperen en 1 nacht in een lodge!! Hoop de hele big five te kunnen spotten. Dit zijn overigens niet de 5 grootste, maar de 5 gevaarlijkste dieren.....
In Johannesburg ben ik met 2 Nederlands meiden naar een African market en het grootste shoppingcentre 'the eastgate' geweest. Allemaal curiosa en een plek om een regenjas te kopen! Toch wel handig in het regenseizoen... Ben inmiddels al vaker natgeregend dan de afgelopen tijd in Nederland. Uiteindelijk heb ik een allercharmantste doorzichtige ponchoachtige jas gekocht!
De tweede dag in Jo'burg ben ik met 2 Duitse meiden naar het Apartheidsmuseum geweest.

Wat een geweldige geschiedenis weer!! Ik heb in dit museum antwoord gekregen op heel veel vragen die ik inmiddels had!

We hebben er gewoon 6 uur doorgebracht!!! Zo interessant!!

Gewoon omdat ik het leuk vind, heel even kort een stukje geschiedenis....



De apartheid...

In 1910 werd Zuid Afrika een land opzichzelf alleen werden de zwarte mensen uitgesloten.

1913- de land act. 8 % van het land werd toegewezen aan de zwarten en de rest was voor de blanken en de andere nationaliteiten.

1923- Natives urban areas act; de mensen werden op basis van hun ras van elkaar gescheiden.

1930- Oprichting van de purified national party onder leiding van D.F. Malan. De partij die voor de apartheid is.

1948- De partij van D.F. Malan komt aan de macht. Begin van de echte apartheid.

Het doel van de apartheid was ervoor zorgen dat de blanken in de stad woonden waar het werk was. De zwarten moesten buiten de stad wonen. De manier die eerder gebruikt werd, policy of segragation, bereikten ze dit doel niet.

Vanaf 1948 werden er verscheidene wetten gemaakt die voor een duidelijkere apartheid zorgden.

1950- immorality act; je mocht niet meer met een ander ras trouwen.

1953- implement the system of racial surveillance; je mag alleen wonen in de buurt met mensen van je eigen ras.

1953- Reservation of seperate amenties; je mag alleen gebruik maken van de publieke voorzieningen die voor jou ras gemaakt zijn.

1953- Bantu education act; De zwarten moesten een ander onderwijssysteem.

1960- policy of population removals; Als je niet uit jezelf wegging uit de stad dan zorgden ze er wel voor dat je weg ging.



Gedurende de jaren 50 waren er heel veel mensen die protesteerden tegen de apartheid. Van juni 1952 tot oktober 1952 hebben 8000 mensen vrijwillig de wet gebroken door tegen de apartheid in te gaan. Dit werd niet getolereerd door de politie die onmenselijk hard optrad tegen deze protesten. De tijd heeft zich gevuld met veel protesten, anti- apartheidsstrijders, mensen die voor de apartheid zijn, arrestaties, het neerslaan van protesten enzovoort.

In 1976 heeft de regering ineens beslist dat de zwarten in de Soweto township van Jo'burg onderwijs moesten krijgen in het Afrikaans.

Ze spreken alleen hun eigen taal en het Engels... Tegen deze maatregel zijn heel veel protesten geweest. De jonge studenten hebben werkelijkwaar alles wat van de overheid was kort en klein geslagen. Inclusief de kroegen, kun je nagaan hoe boos ze waren.

De protesterende studenten werden onmenselijk hard behandeld door de politie. Zaterdag is begrafenisdag en daar zag je dan meer dan 20 kisten op een rij liggen, met daarin jonge mensen. Dit heeft in totaal 2 jaar geduurd.



De omkeer kwam toen mensen zich hard gingen makjen voor de mindere klassen. Het buitenland bemoeide zich ermee. In de landen rondom ZA veranderde veel en uiteindelijk wist minister Klerk dat hij niets anders kon dan de politieke gevangenen vrij te laten en daarmee de apartheid te beeindigen. In 1994 kwam het ANC (de zwartepartij) met Mandela aan de macht. Vanaf toen is er veel veranderd. Problemen zijn er nog altijd, maar gelukkg hoef ik de gruwelijke beelden van de apartheid niet op straat mee te maken.



Dit is natuurlijk maar een heel beknopt stukje, het niet gewoon niet te onthouden wat er allemaal gebeurd is.

Morgen om 6 uur staat mijn transport klaar voor mijn eerste echte safari!!! Superveel zin in!!!

Donderdagavond ben ik weer in Jo'burg en staat als het goed is mijn volgende reismaatje te wachten!! Monique van het vrijwilliegerswerk komt mijn kant op. Dan hebben we 7 dagen om in PE te komen voor kerst! Nog geen idee wat we gaan doen, maar 1 ding is zeker.. Ik heb tijd tekort!! Wil zoveel zien! Dat wordt dus kiezen!!!



Lieverds, geniet!!

Tot over best snel!!



Liefs

Berdien




  • 12 December 2010 - 19:00

    Mams:

    Wat en verhaal weer. t Geschiedenis stukje sla ik meestal over maar dat horen we nog wel weer als je thuis ben. Kijk uit voor de leeuwen enzo. Veel plezier nog en ik ben al aan t aftellen hoor. Kussies van ons

  • 13 December 2010 - 06:13

    Betsie:

    het zit zeker in de familie ik heb het stukje geschiedenis ook overgeslagen. Meid geniet er nog van, maar dat doe je ook wel .Diike kus en Knuf van ons

  • 13 December 2010 - 09:15

    Marian:

    Hey Bedientje !!

    Ik heb het niet overgeslagen, heb een poosje terug nog een film gekeken over de apartheid in ZA. Volgens mij heb je in één van je verslagen zijn naam genoemd waar de film over ging...weet even niet meer zijn naam nu ! Echt erg om te zien en niet te begrijpen dat dat zo ver gaat !!!!

    En het allerergste is nog, dat het nog helemaal niet zo lang geleden is...en dat wij daar nooit iets aan gedaan hebben....

    Ik ben helemaal jaloers dat je op safari gaat, het is zo onwijs mooi !!! Misschien ga je de complete Big Five dan toch nog eerder zien dan mij. Ik heb in Kenia de luipaard niet gezien, maar eind januari gaan we in Tanzania voor een herkansing !!

    Veel plezier en GENIET !!!!!
    Fijne kerst ook alvast daar...

    x Marian

  • 13 December 2010 - 09:16

    Ping :

    Steve Biko !!!!

    Held van ZA

  • 13 December 2010 - 11:09

    Rachel:

    Wauw Meis!

    Wat super dat je ookdit allemaal weer hebt mee mogen maken!
    Ik ben heeeel benieuwd naar alle fotos die je hebt gemaakt en t lijkt me echt zooo mooi daar!
    Ben super jaloers dat je op safari gaat!
    En vind t enorm stoer van je dat je al die avonturen aan gaat!

    Geniet van je laatste maand daar! want wat gaat de tijd snel!

    Liefs Rach

  • 13 December 2010 - 14:41

    Patrick :

    Zo wat een flink stuk zeg niet normaal maar we snappen nu wel dat je het naar je zin hebt nou geniet er van ben benieuwd naar fotos en filmpjes oja heb nog een nieuwtje wij worden papa en mama leuk he nou ik zie je volgende verslag wel verschijnen mazzel. Pat en francis

  • 13 December 2010 - 14:51

    SUUS*:

    Hey Berdien!

    Mijn reacties worden zo'n beetje saai, maar iedere keer als ik je verhalen lees zit ik ademloos te genieten. Heerlijk :)

    Doe heel voorzichtig tijdens je zoektocht naar wilde dieren, maar geniet er ook van natuurlijk ;)
    Ik ben heel benieuwd naar je foto's, lijkt me super!

    Liefs, Suus.

  • 14 December 2010 - 22:29

    Rijk T:

    Hoi.
    In het kader van wat je schreef over de deschiedenis van de Apartheid:
    ik lees momenteel het boek: Operatie Vula van Conny Braam uit 1992.
    Daarin schrijft ze over het verzet vanuit Nederland in de laatste jaren van de Apartheid tegen de machthebbers. Bijzonder interessant.
    Nog veel plezier.

  • 20 December 2010 - 10:17

    Marjoleinnn:

    Berdien!!

    Klinkt allemaal super geweldig!!
    Kom je wel zeker in januari terug?
    Of blijf je langer.... Wat te begrijpen valt..!!

    Hier is er meters sneeuw gevallen.
    Dus het is hier ook erg gezellig in Ammers.

    Ik heb nog wat geld geplaatst op je rekening voor lekkere drankjes voor kerst en oud en nieuw.!

    EN!! Ik ga op kamers !
    Vanaf februari dus dan moet je maar snel langs komen om een dansje en drankje te doen!

    Nog veel plezier meid geniet ervan!!

    Liefs, Marjoleinnn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien

Gewoon omdat ik in Zuid Afrika geen tijd had om met olifanten door te brengen... Dit keer geen werk, geen vrijwilligerswerk, maar wel een doel! De olifanten en de bountystranden! De rest van de reis is een leuk extraatje!! Ik heb er zin in!

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 88451

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 16 Februari 2018

Frank&Berdien op reis

20 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Doen waar je blij van wordt

14 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Omdat het kan!

19 Oktober 2010 - 05 Januari 2011

Ik & mijn rugzak

02 September 2009 - 26 Maart 2010

Just having fun...

Landen bezocht: