Capetown baby!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu Capetown baby!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu

Capetown baby!!!

Door: Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien

04 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Woensdag, time to go!!
Om 13.00 stond het vertrek gepland! Met onze bigbus via de gardenroute naar Kaapstad!maal geweldig natuurlijk, maar ’s morgens moest er gewoon gewerkt worden. Aangezien ik het niet helemaal eens ben met de gang van zaken ben ik woensdag begonnen met nieuwe lesstof. Woorden waarvan de kinderen wel een kans hebben om ze te kunnen lezen. Het was meteen al een stuk leuker . Wel merk je dat ze echt weinig gewend zijn. Toen ik klassikaal vroeg welke woorden met de klank a ze al wisten keken ze allemaal heel schaapachtig en durfden of konden ze eigenlijk niets in brengen.
Uiteindelijk in kleine groepjes veel kunnen oefenen. Na Kaapstad gaan we beginnen met het maken van blijvende lesmaterialen zodat het niet bij een keer blijft. Dat wat betreft het project!

Kaapstad!!! Jeahhh!! 13.00 werd 15.00 maar this is Afrika!!!! Go with the flow!!
Onze bus! Echt suuuupeeergroot!! We hadden shotgun1 en shotgun2! Te veel ruimte!! Als ik ooit foto’s online kan krijgen zullen jullie wat zien!! De reis is echt super!
Je ziet zoveel landschappen, het ene nog mooier dan de andere. Je blijft kijken!!
Onderweg mochten we bij een alleraardigse meneer even toiletteren! Deze meneer exporteerd bloemen naar Nederland. Meteen een kleine rondleiding door zijn bedrijf gekregen!! Vriendelijk mannetje dus!!

In Knysna zijn we op zoek gegaan naar een leuke slaapplek. Uiteindelijk hebben we in Brenton on See een allergeweldigst spulletje gevonden. Allemaal chaletjes, superluxe! Uitzicht op zee, helemaal top daar! Mocht je ooit de gardenroute gaan rijden....

Dag 2 weer de allermooiste landschappen voorbij zien komen! Rond 6 waren we bij ons hostel voor de komende nachten. Een kamer met 4 stapelbedden van 3 bedden hoog! Balkon ervoor met picknicktafels erop en midden in longstreet. Prima te doen dus.

Ik kan me niet meer herinneren hoeveel keer ik vrijdag heb gezegd ‘wowww dit ik echt het allermeeste mooi’ ! We zijn de tafelberg opgegaan! Heel verstandig met de kabelbaan aangezien ik van de fysio niet mag sporten i.v.m. m’n knie! De jongens hebben zich wel aan de klim gewaagd! Moet het allergaafste geweest zijn. Anouk en ik hebben echt genoten van het uitzicht! Niet te beschrijven hoe mooi het is. Aan de ene kant zie je Kaapstad. Echt een inmens grote stad. Overal waar een huisje kan staan tot aan de berg staat ook een huisje. Aan de andere kant van de berg zie je supermooie baaien en andere mooie bergen. Echt een aanrader voor het geval je nog eens in ZA wilt zijn! Hierna zijn we langs het niet normaal hoe grote stadion van Kaapstad gereden. Steekt af tegen de rest van de gebouwen. Jammer dat er geen rondleidingen waren op dat moment! Had het zeker van binnen willen zien.

De rest van de dag genoten van uitzichten op Kaap de goede Hoop (het meest zuidwestelijke puntje van ZA) en cape point! Dit viel ons wat tegen aangezien je er weinig van de geschiedenis meekrijgt. Meer dan een bordje is er eigenlijk niet te vinden. Terwijl er toch wel het een ander gebeurd is.
Op de terugweg moesten we ineens de bigbus aan de kant zetten aangezien er een stel bamboons op de weg aan het chillen was. Dit zijn een soort aapies. Je moet de ramen dicht houden, ze zijn namelijk niet zo gezellig als ze eruit zien! Wel echt lache om te zien! Die beesten stoeien met elkaar!
’s Avonds de nacho’s van de Neihgbourhood (restaurantje) ontdekt. Dit is de verslaving van mij en Anouk geworden. Elk moment dat er gelegenheid was zaten wij daar met een bak nacho’s en een wijntje! Heerlijk! Na het diner gezellig geborreld! 2 zeer donkere mannen uit ZA spraken ons aan.
Anouk had een allerinteressants gesprek over... het geloof! Ook in CapeTown een big issue. Mijn zeer donkere man dacht iets anders. Hij vond de mensen in de townships maar lui. Als ze geld hebben dan maken ze dat meteen op aan drank. Volgens hem willen ze niet werken en zijn de mannen alleen maar dronken. Hier zit zeker een kern van waarheid in, maar wel bizar dat mensen hier dus ook erg generaliserend over denken. Zo kom je nooit ergens...

Na deze allergeweldigste?? Gesprekken naar onze room gegaan! Daar kunnen genieten van 5 boys die een kussengevecht houden waarbij ook matrassen en complete bedbodems ingezet werden.
Morgen Robbenisland op het programma. Pas om 13.00! De boys wilden nog een gokje wagen voor het stadion (terwijl ze eigenlijk wisten dat de tijden van de rondleiding niet pasten in het schema van onze dag). Dat gaf Anouk en mij mooi de kans om te shoppen!!! Jeahh!! Victoriashoppingmall bij Waterfront! Megaluxe daar!!

Robbenisland, de voorheen politieke gevangenis van ZA. Het eiland kent een bizarre geschiedenis. Je werd er heen gestuurd als je de apartheidsregels schond (denk aan WO2; was je als jood later dan 20.00 op straat dan werd je opgepakt). Je werd er heen gestuurd als je gek was of lepra had. Als je je politieke mening gaf die niet paste bij het regime werd je ook zonder pardon gevangen gezet op Robbenisland. Ze dachten slim te zijn door alle politieke leiders samen gevangen te nemen en te isoleren van de rest van de wereld. Achteraf werd dit de broedplek voor ideeen! Want wat krijg je als je veel politieke leiders bij elkaar zet.... In elk geval geen gesprekken over ditjes en datjes!!
Er is veel gestudeerd waardoor veel gevangenen geleerd van het eiland afkwamen. Ze hadden ook door dat ze met dwars zijn tegen de blanken niets bereikten. Ze hebben zelfs blanken geholpen met studeren. (wat geen normale situatie is aangezien ze door de blanken dikwijls vernederd en gepijnigd werden).

De gevangenen hebben daar dus een bizarre tijd gehad. Ze moesten dagen achtereen werken in de kalksteengroeve. Keihard werk verrichten zonder de bescherming die ze nodig hadden. Je mocht bijvoorbeeld geen zonnebril dragen tegen het licht wat tegen de witte gesteentes weerkaatste. Ook de bewakertjes mochten dat niet. Om de simpele reden dat een zonnebril niet bij je uniform hoort.

Dat het nog bizarrer kan hoorde ik toen we met de groep in section D zaten. Een cel waar 60 personen met elkaar 1 ruimte, 4 douches en 2 toiletten moesten delen. Dit gevangenschap speelde allemaal tijdens de apartheid. Zelfs in de cellen gelden er apartheids regels. Toen ik dat hoorde viel ik bekant achterover! Hoe ver kun je gaan!! Ik zou denken; je bent allemaal fout dus ja allemaal dezelfde regels. Nee hoor!! Als zwarte had je het net ff wat slechter dan een colourd people.
Als je zwart was mocht je namelijk dragen; een korte broek, een blouse en ondergoed. Geen jas, geen schoenen, niks! Zomer of winter maakt niet uit! De gekleurde mensen mochten een lange broek, een jas en schoenen extra dragen. Ook het ontbijt was voor de colourds iets rianter dan voor de zwarten. In hoeveelheid, maar zo mochten ze zwarten bijvoorbeeld ook geen jam.
Tegenover de rest van de wereld speelden ze mooi weer. Als er (gebeurde zelden) mensen van de pers op het eiland waren dan moesten ze zwarten we een jas en schoenen aan. Dit verklaart waarom Mandela op foto’s, gemaakt tijdens zijn gevangenschap, met een jas aan staat.

Verder was er gewoon leven op het eiland. De bewakers en hun families woonden er. Op het eiland is welgeteld 1 kroeg te vinden, 1 basisschool, een kerk, huizen, een dokter en 1 supermarkt.

De gidsen op dit eiland zijn allemaal exgevangenen. Toen we de vraag stelden of hij plezier had in zijn werk zijn we geschrokken van zijn antwoord. Hij haat het om op deze plek te komen. Hij moet wel omdat er verder geen werk is. Die man moet dus elke dag naar het eiland waar hij vernederd en gemarteld is om dit aan toeristen te vertellen. Dat moet zwaar zijn!

In de gevangenis zijn we ook naar section B geweest. De plek waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. We hebben de boom gezien waarachter hij zijn boek verstopt had. (Dit is later gevonden en vernietigd, het heeft toch uit kunnen komen omdat hij de kopien aan iemand gegeven had. Die persoon is later tot minister van transport benoemd omdat je het transport van belangrijke dingen aan hem kan overlaten). Ook hebben we zijn cel van 2 bij 2.5 meter mogen aanschouwen. Dan zijn de studentenkamers in Utrecht ineens zo klein niet meer....

Na Robbenisland heb ik met Anouk nog wat afrikaanse winkeltjes bekeken om vervolgens te eindigen in de Neighbourhoud voor inderdaad nacho’s met wijn!!

Zondag hadden we niets op de planning, Uiteindelijk een bezoekje gebracht aan greenmarquetsquare (afrikaans marktje) en Kasteel Kaap de goede Hoop (meer en burcht, niet erg bijzonder). Na een overheerlijke lunch in het zonnetje, wat overigens alle dagen volop scheen, zijn we naar clayton beach gereden. De plek voor de rijkere mensen!
Daar heb ik gedaan waar ik goed in ben...
Bikini aan en chillen in de zon!! Heerlijk! Later genoten van overheerlijke cocktails bij zonsondergang!! Het leven is mooi!!!

Maandag weer terug naar PE! Onze vlucht had helaas 4 uur vertaging. Nadat iedereen zat kwamen ze erachter dat er een technisch mankementje was. Zoals de gezagsvoerder het bracht ‘iedereen heeft weleens wat, zo ook een vliegtuig’. 4 uur later dan gepland stonden we weer in ons huis!

Terugkijkend op een topweek!!

Het project…
Dinsdag werden we meteen weer op het project verwacht. Ik had een laptop geregeld en kon dus aan de slag met het maken van de materialen. Uiteindelijk maar goed ook, want er kwamen geen kinderen. Er was een soort feestje op school. Dat ze dat ook eerder kunnen melden, daar denken ze hier niet aan. Ik heb heel veel spullen kunnen maken. Nu nog op zoek naar een printer en een lamineerapparaat en dan kunnen we ermee gaan werken.

Het vrijwilligerswerk is trouwens heel wat anders dan dat ik en anderen ervan hadden verwacht.
Ik dacht dat wordt bikkelen. Mooi niet! Dat kennen ze in dit land niet.
Als we per dag anderhalf , met geluk 2 uur met kinderen bezig zijn is het veel. Echt zonde van de tijd dat we aan het wachten zijn. Verder zijn we heel goed in laptops heen en weer rijden tussen 2 scholen. Maar ja.. door die materialen heb ik in elk geval het idee dat ik zelf wat nut
tigs gedaan heb!
Morgen gaan we als het goed is aan de slag met het tuinierproject. We willen een tuin gaan aanleggen met groente enzo voor de school. Morgen maar is beginnen met het losspitten van de kurkdroge grond en het verwijderen van hopi veel stenen!!

Vandaag heb ik welgeteld 2 klasjes kunnen lesgeven. De rest van de kinderen was afwezig.
Deze kinderen zijn een jaar of 7 tot 9. Moeilijk in te schatten in verband met ondervoeding.
Ik ben me wederom rot geschrokken van het niveau. Van de 13 kinderen die er waren konden er 4 kinderen de zin ‘Haan sit op het hek en rek sij nek’ schrijven als ik deze dicteerde. De rest van de kinderen moest deze overschijven van het bord. Ook het leesniveau ligt ver onder het gemiddelde.
Ik ben in een klaslokaal van grade 2 geweest (ongeveer groep 3). Hier heb ik in een werkschriftje kunnen kijken van een leerling die ik in de leesklas heb. Daar bleek uit dat ze 1 a 2 keer per maand iets in het schriftje schrijft. Dit ziet er prima uit. Alleen staat de tekst die ze vandaag geschreven heeft letterlijk op het bord. Grote kans dus dat de kinderen alleen maar overschrijven. Dat zou wel verklaren waarom zo weinig kinderen een zin kunnen schrijven. Morgen in de vergadering hoop ik wat meer duidelijkheid te krijgen!

Straks eindelijk mijn rijles. Zou eigenlijk dinsdag gebeuren, maar de uitlaat kwam onder de auto uit zetten! Moest even gemaakt worden dus!! Dan ben ik eindelijk wat vrijer in mijn doen en laten! Word echt helemaal gek zo! Moet alles overleggen! Als alles een beetje opschiet dan kan ik dadelijk nog een paar zonnestraaltjes meepikken op het strand van PE! Het weer is namelijk het allerlekkerst!!

Liefs,
Berdien!

Ps. Even een berichtje voor mijn allerliefsten!! Ik mis jullie het allermeest!!! NTB

  • 04 November 2010 - 17:12

    Wietse:

    Je maakt wel wat mee daar zijn mooie, lange verhalen (mijn eten aangebrand)ik denk ik lees er effe 3 achter elkaar. Ook wel boeiend geschreven, je probeert je er wat van voor te stellen maar dat valt niet helemaal mee.
    Ik hoop dat jij er wat leert, en dat jij hun wat leert, en dat je geniet van wat je mee maakt.
    Groeten Wietse

  • 04 November 2010 - 17:59

    SUUS*:

    Berdien!
    Iedere keer weer zit ik geboeid naar je verhalen te lezen, ze vervelen niet! :)
    Heerlijk wat je allemaal meemaakt daar, en natuurlijk soms ook wel schrikbarend anders dan in het regenachtige, winderige Nederland.

    Zondag hebben we je gemist hoor Berdien, we wilden maar niet scoren en hebben het uiteindelijk weggegeven door met 1-0 te verliezen... Er was geen topscoorder meer aanwezig, hihi ;).

    Heel veel plezier en succes nog, en ik lees snel weer wat van je!
    Liefs, Suus.

  • 04 November 2010 - 20:16

    Mirjam:

    Hoi Berdien

    Wat schrijf je goed!
    Leuk om te lezen
    En nog wel met een stuk geschiedenis.
    Goed dat je,je eigen weg
    volgt in de manier van les geven.
    Hier wordt het de komende dagen ook een stille boel als Esther naar Aruba gaat.
    Hoop snel weer een verhaal van je te lezen ik geniet ervan

    liefs Mirjam

  • 05 November 2010 - 06:47

    Betsie:

    Meid wat een verhaal weerik ben het nu aan het uitprinten dan kan ik het op mijn gemak even lezen,maar ik weet wel dat je het onwijs naar je zin hebt. Veel plezier en weer een dikke kus en knuf van ons

  • 06 November 2010 - 20:50

    Suzanne:

    meissie wat een verhaal weer!:D mooi om te lezen dat er zoveel mooie dingen zijn in een arm land. veel cultuur snuiven daar!blij om te lezen dat je het daar naar je zin heb meis!

    kus Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien

Gewoon omdat ik in Zuid Afrika geen tijd had om met olifanten door te brengen... Dit keer geen werk, geen vrijwilligerswerk, maar wel een doel! De olifanten en de bountystranden! De rest van de reis is een leuk extraatje!! Ik heb er zin in!

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 88459

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 16 Februari 2018

Frank&Berdien op reis

20 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Doen waar je blij van wordt

14 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Omdat het kan!

19 Oktober 2010 - 05 Januari 2011

Ik & mijn rugzak

02 September 2009 - 26 Maart 2010

Just having fun...

Landen bezocht: