Literatuur vanuit het zeer zonnige PE - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu Literatuur vanuit het zeer zonnige PE - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berdien - WaarBenJij.nu

Literatuur vanuit het zeer zonnige PE

Door: Berdien

Blijf op de hoogte en volg Berdien

15 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dit verhaal is van voor het weekend, maar dan moet je het wel ff online zetten..... Veel leesplezier!!! xx

Donderdag (4 november) was echt een day from hell! Er was weer geen ene #$%^$ te doen op het project. Ben er zo onderhand het allermeeste klaar mee! In het huis wordt het er ook niet gezelliger op! Gelukkig is dit nu allemaal verbeterd!! In de meeting van vrijdag 5 november hebben we uitgebreid gesproken over de verbetering van het project. Ik heb uitgelegd hoe je kinderen die het alfabet nog moeilijk vinden woordjes kunt leren lezen. Met elkaar hebben we erover nagedacht wat er anders kan. Uiteindelijk is besloten dat we vanaf nu gaan splitsen. Ik en Robert in de readingclass en de garden, Pepijn en Davin op chapman bij de computertraining en de life orientation en bij ons in de garden. Robert en ik gaan, samen met een local, met de leraren van de school gaan praten om onze ideeen toe te lichten. Dit lijkt dus op een verbetering! De tijd zal het leren. Verder was de vrijdagmiddagmeeting niet veel interessants voor mij. Wel een half uur geluisterd naar een gesprek over giftboxes. Uitermate interessant...
Na de meeting was het tijd voor weekend!! Er stond een leuk weekend te wachten. Vrijdag hebben Anouk en ik een borrel georganiseerd met allemaal hapjes. Zaterdag staat het Addo Elephantpark op het programma en gaan we op stap. Zondag een lunch in de township georganiseerd door de studenten van de computerclass. Alles was echt helemaal leuk!!
Vrijdag allemaal lekkers gemaakt! We hadden de keuken gereserveerd van 16.00 tot 21.00, no boys allowed!! De jongens hebben toen de koelkast naar de woonkamer verplaatst, want je moet natuurlijk wel bij je bier kunnen komen!! Dat gaf ons de ruimte!! Ze hebben ons zelfs niet gemist toen we halverwege even naar de supermarkt zijn gereden voor chips en extra wiijn!!! Het eten was heerlijk!! Uiteindelijk waren we pas om 23.00 klaar met koken! Helemaal leuk!!!
Zaterdag om 10.00 weer in de auto om naar Addo te gaan! Ik mag inmiddels zelf rijden! We hebben er meteen een bijzondere route van gemaakt. Je wordt hier namelijk niet gewaarschuwd voor een afslag, hij is er gewoon zomaar... Je raad het al, die hebben we gemist! Na 10 km dachten we, tsjaa als er geen bord meer komt dan zullen we het wel gemist hebben! We zijn er uiteindelijk via een zand/hobbelweg gekomen. 10 kilometer hobbelend over een weg met een auto waarvan je twijfelt of hij het haalt! Ik hou ervan!! Het olifantenpark zelf was fantastisch! We hadden het geluk om heel veel olifanten te zien. De een nog dichter bij dan de ander. Het allermooiste was een gezinnetje met 3 kleine olifanten op 3 meter van de auto! Naast de olifanten nog heel veel andere dieren gezien! Helaas geen leeuwen, maar ik ben voorlopig nog in ZA dus dat komt goed! In elk geval ben ik zeer blij met mijn cam en de verrekijker die ik van de meiden gekregen heb! Hij kwam vandaag zeer van pas!
’s Nachts eindelijk weer eens op stap geweest! Was een superleuke avond! Heb mijn ogen uitgekeken! Top om weer een keer van het uitgaansleven geproefd te hebben!!
Zondag werden we om 13.30 verwacht op Habelgaarn, de basisschool, om daar opgehaald te worden voor een lunch in de township. Op tijd komen is lastig, maar het wordt helemaal lastig als de poort van het huis niet meer opengaat! Hoe krijg je een auto over het hek heen?? Gaat niet! De boys hebben het hek uiteindelijk handmatig opengekregen. Veel te laat, maar toch nog op tijd omdat het andere vervoer ook te laat was gingen we naar de lunch. We hebben gegeten in het allerleukste huisje van de buurt. Paars van de buitenkant! Binnen heb je 2 kleine kamertjes, 10 mensen erin en het is vol, een keuken en nog 2 slaapkamertjes. Dat is het hele huisje. Het ziet er superleuk uit. Ik had niet verwacht een flatscreentv en een computer met printer aan te treffen, maar het was er. Voor hen is het waarschijnlijk belangrijk om te hebben, misschien om het te laten zien aan de buitenwereld. Wel vraag je je af waar ze het van doen..... De lunch was geweldig! Heerlijke dingen gegeten! Ze hadden voor een weeshuis aan eten bereid. De middag was erg leuk, alleen vond ik het jammer dat de 2 culturen niet met elkaar mixten. Wij zaten op de luxere stoelen (dat schijnen ze te willen) en de andere mensen vooral in het andere kamertje. Best jammer dat het niet allemaal door elkaar gaat. We hopen ook maar dat de studenten nu niet op een houtje moeten bijten de rest van de week!
Maandag, de dag dat we met de nieuwe materialen gaan werken. 3 keer raden.... We konden weer het hek niet uit! Anderhalf uur later dan gepland kwamen we eindelijk aan. De eerste indruk van de nieuwe materialen is goed. Hopen dat we er resultaat mee gaan boeken! Doordat alles nu beter geregeld is hebben we vandaag niet een keer hoeven wachten. In de middag hebben we de materialen gelamineerd bij een bedrijfje in de township. Om 3 uur stonden we alweer thuis! Heerlijk!! Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om heerlijk in mn bikini aan het zwembad te genieten van de zon!! Heerlijk!!
Het project heeft in mijn ogen echt een boost gekregen van die nieuwe afspraken! We werken in de morgen met de kinderen. Hierbij gebruiken we de materialen die ik gemaakt heb. De kinderen vinden het super, mijn collegavrijwilligers zijn er blij mee en de Afrikaanse studenten die ons helpen zijn ook helemaal enthousiast! Een student is zo ontzettend leuk als ze een lesje doet voor de klas! We hebben haar al geadviseerd om leraar te worden!! Gaaf om te zien!
In de middag werken de jongens vooral in de tuin en werken Monique (nieuwe vrijwilliger die ook in de readingclass helpt) en ik aan sport en spel activiteiten en een handleiding bij de readingclass. Zo zijn wel allemaal de hele dag bezig!! Dat ik het nog mee mocht maken!!!

Het is echt geweldig hoe de kinderen op je reageren. Look there is she!! Als ze je zien willen ze meteen knuffelen, met je meelopen of wat dan ook! Toen ik buiten ging werken met mijn laptop op schoot kwamen ze allemaal naast me zitten! Zo schattig!! Op het moment dat ze een fotocamera zien zijn die kleintjes door het dolle heen!! Picture of me, picture of me!!! Verder zie je ook veel dingen op school die typerend zijn voor de school. Helaas niet altijd positief.
Als je een afspraak met een leraar valt bijvoorbeeld altijd onder de lestijd van de kinderen. Die worden dan gewoon alleen gelaten. Dat is wel even een verschilletje met de Nederlandse manier van werken.

Deze week hebben we ook veel geleerd over de Zuid Afrikaanse cultuur en het verschil met de Nederlandse. Wij werken samen met een local die computertraining geeft. Op hem kwamen wij over als egoistisch. Wanneer wij zijn klas inkomen dan doen we zo rustig mogelijk om niet te storen. Er wordt het tegengestelde verwacht. Je komt binnen, groet iedereen, maakt een praatje, vraagt of je kunt helpen en gaat dan pas aan je eigen werk. Er werd dus verwacht dat wij onze hulp elke dag aanboden i.p.v. dat hij aan ons vraagt of we tijd hebben wanneer hij hulp nodig heeft. Allemaal vrij anders!! Maar goed, alles uitgesproken en er is van geleerd!!!

Donderdag heb ik ’s morgens deelgenomen aan een panel. Er stonden job intervieuws op het programm. Samen met 3 anderen waren wij de sollicitatiecommissie. De studenten van de computerclass kwamen bij ons solliciteren, waarna wij hen positieve feedback meegaven. Dit kunnen ze dan toepassen in hun echte sollicitatiegesprek. Supernuttig en erg leuk om te doen!
’s Middags heb ik het meegemaakt.... Berdien heeft in de tuin gewerkt...
Mijn paps kan jullie vast vertellen hoeveel interesse ik altijd heb gehad in de tuin! Ik wil er een, maar er wat voor doen....
Nu zijn we bezig met het aanleggen van een tuin! Het begin was een stuk knoertharde droge grond. Deze moet vruchtbaar gemaakt worden. Er moet zuurstof in de bodem. Juist ja, omspitten!!
Klein detail is dat de grond vol met stenen zit!! Het ergste werk is al gedaan, maar het is nog steeds een hels karwei! Ik kreeg ineens heel veel respect voor alle gevangenen op robbenisland. Zij mochten niet stoppen met werken als ze een klein stukje grond gedaan hadden.
Na een half uur ploeteren met een soort hooivork kwam Robert met de pikhouweel! Zo kan het ook!! Stukken beter ging het!!! Hakken in de grond met een pikhouweel!!
Niet dat het leuk werd, maar het geeft wel voldoening als je na hard werken de hele tuin hebt omgespit! Nu is het wachten op de hekken, de zaden en de bemesting! Niet lachen, we moeten het op zn Afrikaans bemesten! Dat betekent dat we met een schep en een kruiwagen op zoek moeten naar koeienstront!!! Haha!! Ik zie ze al gaan!!

Vandaag (12 november) hebben we in de meeting gesproken over de voortgang van het project. De afgelopen week hebben Robert, Monique en ik gebrainstormt over een naschools project. We denken aan sportlessen. Helemaal leuk!! Dit gaat waarschijnlijk vorm krijgen in de week dat ik weg ben, maar we bereiden het met elkaar vorm. Aanstaande woensdag is namelijk de dag dat de laatste toetsen afgerond zijn. De meeste kinderen komen dan niet meer naar school toe. Ze moeten officieel tot 30 november. We proberen ze nu enthousiast te maken over de naschoolse activiteiten zodat ze wel naar school gaan komen!! Zou echt heel gaaf zijn als we dit voor elkaar kunnen krijgen!

Al met al was het eindelijk een interessante week!! Morgen ga ik samen met Ferdi, Robert en Monique naar Tsitikamma! Een onwijs groot en mooi natuurpark! We gaan daar genieten van de natuur en als het weer het toe laat gaan we jumpen!! 216 meter naar beneden vanaf een brug aan een elastisch koord!!! Ik hoop zo dat het niet te hard waait of regent!! Het waait de afgelopen 2 dagen namelijk niet normaal zo hard!! Ga zo ook maar is ff uitzoeken wanneer ik met mijn rondreis ga beginnen!! Ergens deze week denk ik!! Ff kijken wanneer de bus gaat enzo!!

Jullie horen het!!!

Liefs,
Berdien

  • 15 November 2010 - 17:40

    Betsie:

    Leuk meid om dit verhaal ook weer te lezen.Thuis kan je verder gaan met tuinen dat is wel fijn voor je!Het jumpen was onwijs hoorde ik van Antwa jij liever dan ik hoor. Dikke kus en knuf van ons. veel PLEZIER nog.

  • 15 November 2010 - 19:11

    Mathieu:

    je moet een boek schrijven over al je ervaringen,tis erg leuk om te lezen.
    veel plezier nog!
    grtz de buurman

  • 16 November 2010 - 15:10

    SUUS*:

    Berdien, meid, wat een verhaal weer! Wederom geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Tuinen, lesgeven, materialen ontwikkelen, bungeejumpen, allerlei!
    Echt heel gaaf.

    Succes nog je laatste paar daagjes met het project en ik ben alweer benieuwd naar je verhalen van je rondreis.

    X.x. Suus.

  • 17 November 2010 - 16:16

    Rijk:

    Hoi Berdien.
    Misschien is het een idee om je reisverslag om te toveren in een boekje. Je schrijft boeiend en wellicht is er een markt voor.
    Vooropgesteld dat het elastiek van de bungyjump het heeft gehouden.
    Zal wel, want tot nu toe zijn mijn kinderen (ook fan van deze enge bezigheid) nog steeds aanspreekbaar.
    Leuk om te lezen.

  • 19 November 2010 - 18:14

    Jacoline:

    Fijn dat je nu ervaring hebt met een moeilijke tuin; wij hebben hier een voortuin met een erg hardnekkig onkruidje erin. Kan ik je vast reserveren voor 't voorjaar?!
    Leuk om je avonturen te lezen meid! Geniet er van...

    Groetjes,

    Marc, Jac, Lara & Mika.

  • 21 November 2010 - 11:16

    Lia Noordergraaf:

    Berdien wat leuk om je verslagen te lezen!!!!!
    Geweldig wat je doet en wat je meemaakt.
    Heel veel plezier als je daar rond gaat reizen. Kijk wel uit voor die leeuwen en wat je allemaal nog te zien krijgt.
    Geniet ervan !!!

    Groeten,

    Lia

  • 22 November 2010 - 10:39

    Jenny:

    Hey Berdien,
    leuk om te lezen hoe jullie proberen wat positiefs te doen.
    Ik hoorde van je moeder dat je vandaag verder gaat reizen, we blijven je natuurlijk volgen.
    Liefs Jenny en de Kokkies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berdien

Gewoon omdat ik in Zuid Afrika geen tijd had om met olifanten door te brengen... Dit keer geen werk, geen vrijwilligerswerk, maar wel een doel! De olifanten en de bountystranden! De rest van de reis is een leuk extraatje!! Ik heb er zin in!

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 88311

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 16 Februari 2018

Frank&Berdien op reis

20 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Doen waar je blij van wordt

14 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Omdat het kan!

19 Oktober 2010 - 05 Januari 2011

Ik & mijn rugzak

02 September 2009 - 26 Maart 2010

Just having fun...

Landen bezocht: