Chiang Mai part one - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Berdien - WaarBenJij.nu Chiang Mai part one - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Berdien - WaarBenJij.nu

Chiang Mai part one

Blijf op de hoogte en volg Berdien

25 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai

Als je zaterdag om 10.30 van Koh Chang vertekt en zondag om15.00 bij je hotel in Chiang Mai bent kun je wel stellen dat je behoorlijk bereist bent! In Thailand kun je 28 uur doen over 1100 kilometer! En dat zonder het gevoel te hebben dat je er lang over gedaan hebt!! Don't ask me why.. Het was leuk! Taxi naar de boot, vanaf de boot meteen in de minibus naar Bangkok, daar op het vertrouwde Victory Monument in de knalroze taxi gestapt, gedineerd op de grond van de stationshal waar je Thaise soaps kunt kijken begonnen aan een nieuw avontuur..

De nachttrein naar Chiang Mai!
Wat een heerlijke ervaring! Ik heb nog nooit zo chill in de trein gezeten! We hadden beide een upperbed tot onze beschikking. De bediening komt meteen vragen wat je wilt eten en drinken. De trein voert je gestaag noordwaarts, met de nadruk op gestaag.. Onderweg wordt je ingehaald door auto's en zelfs door scooters!! Toen om half 10 onze zin in bier ook op gang was gekomen ( zware avond gehad) stopte de bedieining al bijna!! Halloo! En wij dan?? In de restauratiewagon konden we het zelf halen! Deze wagon stond werkelijkwaar op zn kop! Niveautje locobus op Curaçao! Voor degene die daar onbekend mee zijn, muziek knalhard aan, alle ramen open roken en vooral drinken!! Geweldig feest in een trein!! Allemaal nationaliteiten door elkaar en ook het personeel drinkt tussen hun rondes door een lekker pilsje mee!! Om 23.40 werd ons vriendelijk toch dringend verzocht op te stappen! Op naar een heerlijke nachtrust! Ik heb heerlijk tot 10 uur geslapen in mijn upperbedje in een ietwat wiebelende trein!! Aankomsttijd 9.45.. Je begrijpt dat ik iets geschrokken wakker werd. Damn.. We zijn er en ik moet nog wakker worden!! Die schrik bleek geheel overbodig gezien de trein nog 3 uur lang gestaag verder reed!! Echte aankomsttijd: 13.00. Waar de vertraging is opgelopen blijft een raadsel! Ik denk dat ze gewoon geen zin hebben om de tijden op de borden te veranderen... Via de dienst van toerisme (t.a.t.) bij een top guesthouse met zwembad en bar beland! Bij het t.a.t. heb ik me afgevraagd wat hun taken daar zijn, maar na een tijdje volhouden kwam er toch op tafel wat ik wilde! Als echte globetrotters hebben met kaart van Chiang Mai in de hand het hotel gevonden! Jaja, vrouwen kunnen wel kaart lezen!! :-)

Bij het hotel een jungletrekking geboekt voor een luttele 45 euro (en dan nog het gevoel te hebben afgezet te worden) 3 dagen wandelen, raften, olifantje rijden, vlot varen, longneckvillage, slapen op een comfortabel matje in een village en jarig zijn in de jungle!! Dit wordt leuk!

Als voorbereiding op die drie zware dagen hebben we de avond ervoor een overheerlijke Thaise voetmassage genomen! We moesten op dat moment schuilen voor de regen... Kroeg en massage waren de:-(, al zeg ik het zelf, erg goede opties!! Dit keer massage, want ja, je moet jezelf af en toe toch trakteren op iets anders dan bier ;-) Overbodig om te vertellen dat ik ervan heb genoten!! Al is dat gefrut aan je tenen wel erg kriebelig...

De jungle beloofde een heel avontuur te worden! Het wekkertje op 7.30 en de songthaew (jeep met bankjes tegen over elkaar in de overdekte laadklep) kwam ons halen! Alle bagage die we meenamen moesten we de gehele toer dragen.. Wikken en wegen dus! Wat kan ik missen... Uiteindelijk met een propvolle eastpack vertrokken!!

Stop 1: Longneckvillage! Je weet wel, die vrouwen met die ringen om hun nek. Waar dit gebruik vandaan komt is niet helemaal duidelijk. De gids vertelde dat het is omdat de mannen al sterk zijn en de vrouwen niet. De ringen beschermen de nek van de vrouw tegen bijvoorbeeld de klauwen van een tijger. Het kan ook dat het de geest van de stam voorstelt en versterkt of dat het alleen iets is voor vrouwen bij volle maan geboren zijn! Nja, het zal allemaal wel. In elk geval zijn het vrouwen die horen bij een stam die op de vlucht is voor het Birmaanse regime. Het zijn gewoon politieke vluchtingen die in de bergen op de grens leven. Ze kunnen geen bestaan opbouwen omdat ze nergens horen. Het veel te toeristische dorp waar ze 'leven' help hen. Ze verdienen aan de entree en de vrouwen verkopen hun werkstukken. Shawls, sieraden enzovoort. Allemaal even mooi, maar helaas moet ik nog te lang met die rugtas...

Na wat plaatjes geschoten te hebben en te hebben genoten van de fijne manier waarop ze met hun kids omgaan (ze worden vermaakt) was het tijd om verder te gaan.

Tijdje wachten bij een vlindertuin met 2 vlinders op de rest van de groep! Enn dan... Op naar de jungle!! Het ritje op de olifant. Van mij hoefde dit niet meer zo, en al helemaal niet daar.. Wat een verschil met Koh Chang! Ik vond het olifantonwaardig!! Stomme ketting aan hun nek en hun poot en een nog stommere begeleider!

Moedertje natuur was het met me eens, vanaf het moment dat wij opstapten begon ze te huilen.. Zit je dan in je regenjas op een olifant!! Na dit avontuur begon de echte trekking. Let's go into the jungle!!

Spijtig is dat moedertje natuur haar huilbui dis dag stevig overdreef.. Gewapend met regenjas of poncho liepen we in een groep van 12 naar een hilltopvillage ergens hoog in de bergen! De weg werd van begaanbaar, minder begaanbaar naar steeds onbegaanbaarder! Er zou inmiddels geen voetbalveld meer goedgekeurd worden, maar wij gaan door! Voetje voor voetje, geconcentreerd op de paadjes en vooral voorzichtig schuifelden we door de jungle. Genieten van de prachtige omgeving was er niet bij.. Ik heb 2 pogingen gewaagd, maar dat resulteerde in een glijpartij! Keep your eyes on the 'road' and be carefull was het motto!!

En dan wordt de tocht slopend.. Normaal lopen kon niet, het bleef regenen en door de perfect ademende stof van mijn op dat moment allerbeste vriend bleef ik zweten! Helemaal doorweekt stonden we, zonder iemand te zijn verloren in de afgrond, op een prachtig uitkijkpunt. Look, there! Our village!! Ik zag inderdaad een klein wit stipje helemaal boven in de bergen.. Hemelsbreed dichtbij, maar gezien al die bomen die in de weg staan heeeeel ver weg!! Omhoogkijkend stond halverwege een mooie roze boom, dit werd mijn houvast! Na nog een 3 kwartier ploeteren over een modderig pad van 40 cm breed waren we op de hoogte van de boom.. Pfff.. De vermoeidheid en de honger sloeg toe. Dat in combinatie met een luchtvochtigheid van minimaal 89% en een sleile berghelling maakt het geheel compleet!! We waren allemaal toe aan een 5sterrenhotel met jacuzzi! Dat wetende dat er een hutje met een matje op je staat te wachten...

Nog een krap uur later waren we er!! Compleet verzopen, helemaal bruin van de bagger, maar op wat schrammen na ongedeerd! Niemand is van het pad af naar beneden gekletterd!! Dat is wat telt!! Het bier stond koud en met elkaar hebben we flink gelachen om deze barre tocht! Het regenseizoen deed zijn naam eer aan, al vinden wij het overdreven! Ons natte pak te drogen gehangen en genoten van een Thai meal!! Denk nu niet dat het boven droog was... dat werd het pas om 8.30 de volgende morgen!! Nat pak bleef dus nat pak! Het mocht de pret niet drukken! De groep is gezellig! We kunnen genieten van het gitaarspel van een Thai die met Thais got talent meteen naar huis kon en we hebben droge kleren aan! Wat wil een mens nog meer!!

Naar het toilet gaan was btw een gevaar voor eigen leven! Superglad en als je uitgleed lag je 20 meter lager. Weinig drinken dus!! Safety first;-)

Om 8 uur stipt werden we gewekt! Na een heerlijke nacht op een matje van 3 cm oo keiharde bamboevloer was ik er weer klaar staan heeeeel ver weg!! Omhoogkijkend stond halverwege een mooie roze boom, dit werd mijn houvast! Na nog een 3 kwartier ploeteren over een modderig pad van 40 cm breed waren we op de hoogte van de boom.. Pfff.. De vermoeidheid en de honger sloeg toe. Dat in combinatie met een luchtvochtigheid van minimaal 89% en een sleile berghelling maakt het geheel compleet!! We waren allemaal toe aan een 5sterrenhotel met jacuzzi! Dat wetende dat er een hutje met een matje op je staat te wachten...

• 01 Augustus 2012 - 13:25

Marian:

Je verhaal gaat niet helemaal lekker op een gegeven moment, maar ik vergeef het je hoor !
    Het kan dus lekker regenen daar, heerlijk hè met dat toch al vochtige weer daar !!!

Ga ff deel 2 lezen...